Školský špeciálny pedagóg
Rozvíjanie čiastkových funkcií
Či už ide o dieťa v predškolskom veku, o dieťa v mladšom školskom veku alebo o dieťa v období dospievania, každé vývinové obdobie je sprevádzané istými znakmi. Tieto znaky alebo miľníky zväčša príslúchajú danému vekovému odbobiu. Každý z nás disponuje istými funkciami, schopnosťami a zručnosťami. Niektoré si so sebou nosíme od útleho veku a s pribúdajúcim časom, sa v rôznych životných situáciách môžu a zároveň nemusia rozvíjať. Celkový vývin teda môže postupovať rovnomerne, nerovnomerne, priemerne, nadpriemerne, ale i podpriemerne.
Rovnako to je aj s čiastkovými funkciami, medzi ktoré môžeme zaradiť zrakové vnímanie, sluchové vnímanie, orientáciu v priestore-na ploche-na vlastnej schéme tela, vizuomotorickú koordináciu, serialitu- vnímanie následnosti, postupnosti.
Spomínané funkcie sa naplno začnú využívať najmä pri vstupe do základnej školy, resp. počas celej školskej dochádzky dieťaťa. Pri písaní či čítaní je využívaná zraková diferenciácia - dieťa musí rozlišíť daný znak a prisúdiť ho písmenu, ďalej aj zraková pamäť - aby si dieťa dané písmeno zapamätalo a vedelo si ho vybaviť z pamäte. Dôležitá je sluchová pozornosť, sluchová pamäť, orientácia, ktorá takisto podporuje písanie i čítanie. V neposlednom rade i schopnosť tvoriť vzťah medzi videným a počutým, schopnosť vnímať a dodržiavať následnosť a iné. Pri deficite čiastkových funkcií hovoríme o úrovni vývinu, ktorý nie je v týchto oblastiach harmonicky rozvinutý.Tieto deficity sa najčastejšie prejavia práve v tomto školskom veku - pôsobenie tohto deficitu sa môže objaviť ako symptóm poruchy učenia, ale i správania.
Deficity v týchto funkciách sa môžu prejaviť vo forme nečitateľného písma, zamieňania písmen, vynechávania písmen pri písaní, neschopnosti využívať gramatické pravidlá, ťažkostí pri čítaní a iné - dieťa začne zlyhávať v školských výkonoch, trvalejšie zaostáva, má averziu k čítaniu, kresleniu či písaniu. Sprievodnými príznakmi môžu byť samozrejme aj nápadné výkyvy v správaní, ktoré sú nevysvetliteľné a zväčša bez prvotnej príčiny.
V rámci špeciálnopedagogických intervencií realizujeme rôzne aktivity, ktorými rozvíjame oslabené oblasti dieťaťa. Ide o priame stimulovanie čiastkových funkcií, pričom sa do činnosti zapájajú viaceré zmysly a dieťa je podnecované k premýšľaniu o činnosti i o organizácii postupu pri danej úlohe a podobne. Priame stimulovanie čiastkových funkcií je vhodné už od predškolského veku - či už ako forma prevencie alebo reedukácie, čiže nápravy oslabenej funkcie.
Nižšie nahliadnite do jednotlivých aktivít, ktorými je možno rozvíjať čiastkové funkcie.
4