•  Zelená škola je environmentálny výchovno-vzdelávací program pre materské, základné, stredné i špeciálne školy. Jeho cieľom je prispieť k prevencii a riešeniu problémov životného prostredia a priniesť do škôl reálne zmeny vo fungovaní aj výučbe. Program Zelená škola je súčasťou medzinárodnej siete Eco-Schools.

          Filozofia programu: Robíme, čo učíme,  učíme inak,  meníme spoločneNaša škola sa v tomto školskom roku 2021/2022 zapojila do program Zelená škola v téme Zeleň a ochrana prírody.

          Našim cieľom je  zapojiť žiakov do skrášlenia  okolia školy

          • poukázať na medzipredmetové  vzťahy a využitie poznatkov z  viacerých  vyučovacích     predmetov
          • učenie v priestoroch školskej  záhrady prostredníctvom zážitku
          • zvýšiť množstvo stromov a   kríkov v školskej záhrade,
          • zvýšiť počet odučených hodín vonku v predmetoch

          EAP_Zelena_skola.docx       EAP_ZS_Za_vodou__SL-Zelen_a_OP.docx
          V rámci Zelenej školy postupujeme podľa 7 krokov.  Zatiaľ sa nám podarilo vytvoriť kolégium na škole, uskutočniť environmentálny audit a zostaviť environmentálny akčný plán.

           Naším hlavným cieľom do konca roka 2022/2023 je zvýšiť počet odučených hodín vonku, vytvorenie vtáčej oázy, informačných tabúľ  a vtáčich búdok.

      •  Členovia kolégia: Zimová, Kovalčíková, Jelenčíková, Richterová, Knapiková, Hnat, Jelenčík, Plavnická, Balážová, Prevužňáková.

        Kolégium na škole je skupina pedagogických, nepedagogických zamestnancov a žiakov. Spoločne  pracujú v tíme, získavajú zručnosti a skúsenosti s prácou v tíme. Podieľajú sa na tvorbe úloh, nápadov a ich realizácii.

         

         

         

          • Environmentálny audit

          • Ak chceme prispieť k zmenám fungovania na škole, je nutné poznať východiskový stav. Environmentálny audit skúma vplyv školy na životné prostredie. Realizovali sme ho pomocou pracovných listov k danej téme . Pomocou environmentálneho auditu sme zistili silné a slabé stránky našej školy v téme Zeleň a ochrana prírody. Na základe výsledkov auditu sme vypracovali environmentálny akčný plán, ktorým by sme chceli urobiť zmeny nielen na vyučovaní, ale aj v školskej záhrade.

          •  

          • Zelená škola - Čo sa nám podarilo?
            Vďaka šikovnému pánovi školníkovi sme v školskej záhrade umiestnili dve nádoby, ktoré budú zadržiavať dažďovú vodu. Chlapci z 8.A pomohli sud vyčistiť, natrieť. Konečne môžeme využívať dažďovú vodu na polievanie našej školskej záhrady, záhonov ale aj  vyučujeme o vode na prírodovedných predmetoch.. 
      •     Na jar je v záhrade vždy veľa práce. Aj my sme sa pustili do roboty. Spoločnými silami
           chceme
          vytvoriť v školskej záhrade Vtáčiu oázu. Práce sa už začali. Podarilo sa nám
           zhotoviť a upevniť  na stenu školy drevenú konštrukciu, ktorá bude slúžiť na upevnenie
           vtáčích búdok. Na prácach sa podieľali pán školník, pán učiteľ ale pomáhali aj žiaci 8.A, 9.A
           triedy. Rezali, maľovali, pridržiavali, upevňovali,...     

            Prvý krok k vtáčej oáze sme zvládli. 😀

         

         

      • ZELENÁ  ŠKOLA - čo robíme?
        V environmentálnom akčnom pláne školy sme sa zamerali na učenie vonku v  našej školskej záhrade, na zadržiavanie vody a vytvorenie vtáčej oázy. 
        To, čo robíme, o tom aj učíme. Vyučujeme o vtákoch, vode, opeľovačoch.

        Vtáky v meste - žiaci poznávali vtáky, ktoré sa vyskytujú v našom meste i v našej školskej záhrade. Z rozstrihaných kúskov mali poskladať obrázok vtáčika a priradiť k nemu jeho názov. S niektorými sa aj potrápili, ale zároveň sa ich naučili aj poznávať. Oboznámili sa s tým ako sa správať, keď nájdu vtáčika. Žiaci 3.ročníka kreslili vtáčiky a ako sa ľudia o nich starajú.

        Voda - dôležitá a nenahraditeľná tekutina pre všetky živé organizmy. O vode sa žiaci učili na rôznych predmetoch. Na chémii ako vyzerá molekula vody a z  ktorých chemických prvkov sa skladá, na matematike počítali príklady na  objem, na fyzike merali objem vody odmernými valcami. Na biológii žiaci zistili, že významným zadržiavateľom vody v lese je mach, na prírodovede sa žiaci oboznámili so skupenstvami vody, kolobehom vody, robili rôzne pokusy.

        Hmyz, rastliny, opeľovače - o tom aké sú dôležité sa žiaci dozvedeli na hodinách biológie, environmentálnej výchovy. Piataci súťažili v kvíze o opeľovačoch a  vypĺňali pracovné listy. Šiestaci sa učili o včelách, ktoré sú dôležitými opeľovačmi. Oboznámili sa s hmyzím domčekom, čo všetko sa v  ňom nachádza. V školskej záhrade siedmaci pozorovali a poznávali aj nepoznané opeľovače a hmyz. Ostatní žiaci vytvárali krásne farebné záložky do kníh na hodinách slovenského jazyka.
      • Príprava a výroba drevenej konštrukcie na vtáčiu oázu

        Máj 2022 - vďaka šikovnému pánovi školníkovi sme v školskej záhrade umiestnili drevenú konštrukciu do vtáčej oázy. Pomáhali mu starší žiaci aj pán učiteľ. Na zhotovenie sa použilo drevo. Narezali ho, vybrúsili, natreli a upevnili na stenu budovy školy.

        Zhotovenie vtáčích búdok

        September-november 2022

        V našej školskej záhrade sme vytvorili drevenú konštrukciu na vtáčiu oázu. Od septembra 2022 žiaci pracovali na hodinách Techniky na výrobe vtáčích búdok. Krásne vtáčie kŕmidlá a búdky vyrobili aj naši žiaci spolu s ockom, alebo dedkom. Vyrobené búdky pán školník pripevnil na drevenú konštrukciu.

        Učíme o vode – február 2023

        Voda - dôležitá a nenahraditeľná tekutina pre všetky živé organizmy

        Na prírodovede sa tretiaci učili o kolobehu vody. Piataci na environmentálnej výchove zisťovali a porovnávali čistotu vody z potoka, mláky a z vodovodu. Šiestaci na hodinách fyziky zisťovali ako sa telesá správajú v kvapaline, merali hustotu kvapalín. Žiaci ôsmeho ročníka sa na geografii oboznámili s jazerami a umelými vodnými nádržami na Slovensku. Siedmaci v rámci environmentálnej výchovy navštívili čističku odpadových vôd v našom meste, kde mohli vidieť, čo sa robí s odpadovou vodou z našich domácností.

      • Zhotovenie informačných tabúľ

        V školskej záhrade boli umiestnené 3 infotabule - vtáky, čo tu žije, čo tu rastie. Na ich výrobe sa podieľal p.uč. Poľančík so žiakmi. Pomáhali  žiaci 2.stupňa na hodinách techniky. Z dreva rezali dosky, spájali ich, natierali. Na to upevnili informačnú tabuľu. Vonku vyhĺbili jamy, učili sa robiť betón a zabetónovať tabuľu.

      • Výuka o rastlinách, hmyze a opeľovačoch

        V tomto jarnom období sú opeľovače veľmi dôležité. O ich význame sa žiaci učili na hodinách biológie, environmentálnej výchovy, prírodovedy i slovenského jazyka.

        Piataci vytvárali plagát o opeľovačoch na ENV, na biológii sa učili, čo patrí medzi opeľovače a  o ich význame, na hodine slovenského jazyka opisovali včelu medonosnú. Šiestaci pozorovali v prírode rôzne opeľovače.

        Rovesnícke vzdelávanie – žiačky 7.A triedy Plavnická, Duračinská si pripravili aktivity o opeľovačoch pre žiakov 3. a 4.ročníka na hodine prírodovedy. Dozvedeli sa čo sú opeľovač, čo patrí medzi opeľovače, priraďovali obrázky k textu a zahrali si  včeliu hru.

        Na drevenú konštrukciu vtáčej oázy sme upevnili črepníky s rastlinami. Vyrábali ich žiaci 6.A a 7.A triedy z plastových fliaš. Do pripravených črepníkov sadili žiačky 7.A triedy a 8.A triedy rôzne ťahavé rastliny. Pri sadení používali zeminu premiešanú s našim vlastným kompostom. Pomáhali im aj žiaci 7.A triedy na hodine environmentálnej výchovy. Pán školník Paľo im ochotne spolu s deviatakmi pomohol črepníky s rastlinami upevniť na stenu vtáčej oázy, kde vzniká živá stena s vtáčikmi a rastlinami.

        • Zelená vlajka

        •  Po dvoch rokoch veľmi usilovnej práce naša škola získala certifikát a vlajku Zelenej školyZapojili sme sa do programu Zelená škola v téme Zeleň a ochrana prírody. Našim cieľom bolo zvýšiť počet odučených hodín vonku.  Naša školská záhrada ponúka priestor i podmienky na učenie, pozorovanie rastlín, živočíchov, prácu v záhrade, ale i na zábavu, oddych. Tak sme sa rozhodli vytvoriť vtáčiu oázu – je to drevená konštrukcia, na ktorej sú upevnené vtáčie búdky a črepníky s rastlinami. Zachytávame dažďovú vodu do sudov, ktorá slúži na polievanie záhrady. V areáli nám pribudli tri informačné tabule – čo tu žije?, čo tu rastie?, vtáky. Na zrealizovaní tohto všetkého sa podieľal celý tím ľudí - žiaci, učitelia, nepedagogickí zamestnanci, rodičia. V areáli školy máme aj zelenú strechu, zelenú stenu a štyri dažďové záhrady vďaka projektu mesta. Záverečnou fázou programu Zelená škola bolo vytvorenie ekokódexu, ktorým sa budeme riadiť v ďalšom období. Ekokódex zahŕňa tieto pravidlá: polievame dažďovou vodou, rešpektujeme právo všetkých živých tvorov, kompostujeme, učíme sa vonku, staráme sa o školské záhony, sadíme ovocné stromy, čistíme  a zveľaďujeme okolie školy, staráme sa o vtáky v zime. Dva roky trvania v programe Zelená škola neboli iba o práci a zveľaďovaní okolia školy, ale predovšetkým o učení sa o tom, čo robíme.